lauantai 3. syyskuuta 2016

Lifestyle Lauantai - Orkideojen kasvatus

Solen pyynnöstä minä haluan kirjoittaa tänään orkideoista. Kellepä ne eivät olisi tuttuja, kauniita kukkasia mitkä nykyään ovat tuliaisia tai niitä ostetaan kotia koristamaan kauniilla, pitkään kestävillä kukilla. 

Kaupasta kannattaa valita orkidea jonka kukat eivät nuupota yhtään. Tarkasta että juuret ovat paksut ja terhakat. Minä olen ostanut myös poistonurkasta vähän kärsineitä, kaikki kukat tippuneita 50 senttiä maksaneita orkideoita. Se on kiva tunne kun sen saat kukkimaan uudestaan ja näet miten  terhakkaasti se kasvaa. Vaikka oli joutumassa roskiin!

Mitä virheitä itse alussa tein? Kasvupaikka oli liian lämmin tai liian pimeä. Kastelin innoissani liikaa ja tapoin monta orkideani. Vanhassa talossa oli hankala löytää oikeaa kasvupaikkaa koska meillä ei ole ikkunalautoja. Ja aina piti muistaa kissat, ne tiputtavat kukkia kun ikkunapaikkahan on heitä varten!
Osan orkideoita laitoin olkkariin eteläikkunan eteen ompelukonepöydälle. Siihen ei kissat hypi kun se ei ole ihan ikkunan edessä. Tähän puhaltaa ilmalämpöpumppu mutta ei näköjään ole haitannut. Tässä ne saavat runsaasti valoa ja kukkivat innoissaan.

vallila

Toinen paikka on eteläpuolella oleva takakuisti. Tässä on patteri päällä mutta silti hieman viileämpää. Siitä huolimatta orkideat viihtyvät. Näköjään mieluummin hieman viileä kuin lämmin. Valoa tässä on huimasti ja talon ainuat ikkunalaudat. Olen raivannut tänne kissatilan ja valinnut sellaisia kukkia etteivät ne niitä syö. Orkideat onneksi yleensä saavat olla rauhassa, joskus kyllä tiputtavat vahingossa.

P8190023.ORF

Oikea kastelu on erittäin tärkeää. Noin kerran viikossa laitan ne vatiin imemään vettä. Saavat olla siinä puoli tuntia-tunnin. Olen ostanut orkidealannoitetta ja käytän sitä ohjeen mukaan. Kukat pysyvät pitkään, varmaan pari kuukautta? Lannoitus on siis tärkeä juttu ja kastelu oikealla hetkellä. Kun orkidean juuret on valkeat ja kukka kevyt, on aika kastella. tummanvihreät juuret eivät vielä kaipaa vettä, mädännytät vain kasvin. 

Orkideat kannattaa antaa olla läpinäkyvässä ostoruukussa ja laittaa vaikka nättiin suojaruukkuun. Kun pohja alkaa mädäntyä, ostan orkideamultaa ja vaihdan isompaan orkidearuukkuun. Tämä vaatii hieman osaamista ettet tapa koko kasvia. Jos se siis voi hyvin niin anna olla ostoruukussaan.

orkidean kasvatus

orkidea

Sole halusi tietää miten pikku keiki lisätään orkidean oksasta. Tässä on ihan pieni keiki, se kasvaa poikki leikatusta vanhasta, puoliksi kuivaneesta kukkavanasta. Yksi vinkki muuten; älä leikkaa kukkavanaa pois ellei se ole ruskea ja selvästi kuiva. Orkidea kukkii tai tekee keikin vanhaan vanaan.
Annan keikin kasvaa tässä kuukausia, veikkaan että vasta talvella otan sen pois. Siinä saa olla ihan isot lehdet ja monen sentin pituiset juuret. Leikkaan keikin irti terävällä veitsellä, kyllä sen huomaa mistä se on alkanut kasvaa. Tämän otan poikki varren ja keikin välissä olevasta ruskeasta osasta. Istutan keikin johonkin vanhaan orkidean muoviruukkuun ja omaan orkideamultaan ( Prismasta ). Laitan sen mullan pinnalle, niin että se just ja just "istuu" siinä. Juuret saa jäädä näkyviin. Pidän huolen että keiki on koko ajan märkä eikä pääse kuivumaan. Kastelen sitä siis vadissa , niin että vettä imeytyy multapinta-alaan ja juuriin.

P8210005.ORF

Oikeanpuolimmainen on jo teini-ikään kasvanut pikku keiki. En muista minkä värisestä orkideasta se on, mahtava yllätys sitten kun se joskus alkaa kukkia. Siihen menee varmaan vuosia. Tällä on ollut rankka lapsuus; se oli pari kertaa mullasta kaivettuna lattialla ( rukkaset!! ) ja muutamat hampaanjäljetkin se on saanut osakseen. Silti se ei ole heittänyt lusikkaa nurkkaan vaan kasvaa sinnikkäänä sissinä.

P8210004.ORF

Kertokaa ihmeessä jos teillä on joku superhauska postausidea Lifestyle Lauantaille! Mitä tykkäsitte tästä postauksesta, oletteko hortonomeja , kiinnostavatko orkideat ihan harrastukseen asti?

24 kommenttia:

  1. Mä en jaksa nähdä noin paljoa vaivaa. Mun irkideat kuolee aina enkä siksi niitä enää edes huoli.
    Idea laiantai postauksiin. KUOPIO kerro kaupungista jotain. Missä tykkäät käydä ostoksilla, ravintolassa tai torilla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo ne mulle hoitoon :D hyvä postausidea, kiitos. Mietin miten voisin tuota toteuttaa :)

      Poista
  2. Orkidea on yksi lempikukistani, mutta en kasveista niin perusta, että alkaisin harrastamaan. :D
    xoxo

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla se jotenkin lipsui. Ensin vaan ostelin niitä ja aina kun kuolivat, ostin uuden. Mutta sitten sain orkideoja lahjaksi ja niillä oli sen verran tunnearvoa, etten halunnut niitä tappaa. Sitten kiinnostuin siitä että mikä menee pieleen ja miten ne saa menestymään. Nyt sitä voi kutsua jo harrastukseksi :)

      Poista
  3. Ihmettelen kun olen hoitanut orkideaani ohjeiden mukaan ja silti lehdet kasvavat - kukkia ei vaan näy... Kun kastelet, minkä lämpöiseen veteen laitat orkidean? Ja upotatko purkin veteen täysin reunojaan myöten vai onko vadin pohjalla vähemmän vettä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se varmasti jossain vaiheessa alkaa kukkavanaa tekemään. Lannoitusta vaan kesällä jokaisella kastelukerralla pullon ohjeen mukaan :) ja koko ajan valoisa kasvupaikka. Toivottavasti alkaa kukkimaan :) ihan kädenlämpöinen vesi ja noin puoleen väliin ruukkua :)

      Poista
  4. Orkideat ovat todella kauniita kukkia, mutta vaativat selvästi hiukan vaivaa ja malttia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin on. Mutta kärsivällisyys palkitaan ihanilla kukkasilla :)

      Poista
  5. Ma hoidan mun orkideoita ihan vaarin, kaadan vetta vaan ruukkuun silloin kuin satun muistamaan eli en kovin usein, ja silti ne vaan kasvaa ja kukkii vuodesta toiseen. Lannoitankin tyyliin joskus ja jouluna. Ainoa huonekasvi jota en saa hengilta. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itseasiassa äitikin kaataa ruukkuun ja vaihtelevalla menestyksellä ne säilyy hengissä :D sulla ne ilmeisesti viihtyvät hyvällä paikalla :)

      Poista
  6. Haha, tää postaus on kyllä täyttä hepreaa mulle. :D Tosi kauniitahan nuo ovat, mutta mä saan itse tapettua kaktuksenkin, joten paras pysytellä vihreistä kaukana. :D

    VastaaPoista
  7. Itselläni on kukkien suhteen peukalo keskellä kämmentä, joten taidan nauttia vain leikkokukista tai muiden kasvatuksista jatkossakin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tykkään kukista. Harmi vaan kun Pipsakin tykkää, on aina vähän miettiminen kukkien sijoittelussa kissojen takia :)

      Poista
  8. Mun olis tehny mieli ostaa Ikeasta semmosia söpöjä mini orkideoja, mutta ei mulla kyllä olis niille paikkaa. Enkä kyllä varmaan olis saanut pidettyä niitä hengissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näillä ohjeilla voisi onnistua ;) tuossa viimeisessä kuvassa vasemmanpuoleinen on miniorkidea. Vähän villiintyi kasvamaan kun pääsi isompaan ruukkuun ;)

      Poista
  9. Ihanaa kun teit tämän. Mäkin olen jopa saanut jonkun Ikean ostoksen kukkimaan uudestaan ja siihen on kasvanut tollanen keiki :) pitänee tota lannoitetta sekä multaa hommata myös!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ideasta! Sitten vaan keiki irti kun se alkaa olla oikean orkidean näköinen :)

      Poista
  10. Tosi kiva postaus, ja mulle tuli uutena toi ettei vartta kannata leikata pois, jos se ei ole kuivunut. Olen kyllä muutaman kerran saanut orkkidean uudelleen kukkimaan, kun se on kasvattanut kokonaan uuden varren. Itse kun olen aina leikannut kukkien tiputtua varret pois. Sit on käynyt kyllä useamman kerran niinkin etten ole jaksanut odotella ja nakannut 1/2 vuoden päästä kukan pois. Tällä hetkellä mulla on yksi pelkillä lehdillä oleva odotellut uutta tulemista n.1/2 vuotta ja toisesta on juuri kukat kuihtumassa. Nyt pitää muistaa jättää siihen nuo varret :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jätä ihmeessä ne varret paikalleen :) mulla ne useimmiten kukkii niistä uudelleen. Tai tekevät keikin niihin. Joskus taas tulee kokonaan uusi kukkavarsi. Sitten kun se on osittain tai kokonaan kuollut ruskeaksi, sitten leikkaa sen kuolleen osan tai koko varren pois ;)

      Poista
  11. Oi kyllä:) En tosin ole niin hurahtanut, että rakentelisin niille mitään terraarioita ja elektronisia järjestelmiä vahtimaan ilmankosteutta jne tai suuremmin murehtisin niiden elinoloja muutenkaan. Ikkunalaudoilla hengaavat ja kaiken lisäksi vielä niillä vähiten valoisilla...

    Mulla on kymmenkunta, joista suurin osa on perhosia. Nyt oikeastaan vähän harmittaa, kun olisin kiinnostunut myös muunlaisista orkideoista, mutta tila loppuu kesken (orkideat eivät todellakaan ole mun ainoita huonekasveja). Eikä noita jo olemassa oleviakaan toisaalta voi noin vaan hävittää, kun vaikuttaisivat voivan hyvin ja kukkivat joka vuosi. Nytkin kolme on kukassa ja toiset kolme kasvattavat vielä uusiakin kukkavanoja, vaikka syksy alkaakin jo kolkutella ovella.

    Mä luulen, että ihmiset tappavat orkideoja yleensä mädättämällä. Joko niin, että niitä kastellaan liikaa tai vesi jää seisomaan juuriin tai kasvualusta maatuu. Kaupan orkideamullissakin on yleensä aina ihan liian pientä ainesta, joka sitten maatuu/mätänee. Orkidea ei tarvitse "multaa" muuta kuin pystyssä pysyäkseen. Tai vaihtoehtoisesti tappamalla juuret jollain muulla tapaa. Helpoiten tämä tietenkin onnistuu lasisessa ruukussa.
    -Tiia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen tehnyt juuri tuota virhettä että mädättänyt juuret. Niitä ei enää saanut pelastettua. Samaten muutamassa on ollut joku ötökkö joka on märännyttänyt sen orkidean tyven ja lehdet on märkineet irti yksitellen. Liian kuumassakaan eivät tykkää olla-
      Orkideat ovat ihastuttavia. Mulla on muutama erilainen, onko se kämmekkä? Niihin olen myös ihastunut ja yrittänyt pitää hengissä. Kukkaharrastus on kiva mutta siinä mielessä tila loppuu kun kaikki ei voi olla kissojen ylettyvillä :)

      Poista
    2. Kämmekkä on mun käsittääkseni se heimon nimi. Siihen kuuluu joitain kymmeniätuhansia lajeja. Että varmasti kämmeköitä:D Itse en kyllä tiedä enkä tunnista yhtäkään lajia. Eikä niistä varmaan kukaan osaa mitään sanoa, kun melko lailla kaikki kaupan perusorkideat ovat jotain myyntitarkoituksessa jalostettuja hybridejä. Jotain hienompia orkideoja voinee saada jostain puutarha-alan kaupasta/ulkomaisista asiaan perehtyneistä nettikaupoista tai harrastajilta Suomesta. Tällä haavaa ainakin mun mielestä on kiva omistaa kauniisti kukkivia orkideoja, tieteellisestä luokittelusta viis. Omani olen valinnut lähinnä värin perusteella, mikä varmaan nostaa jonkun tosiharrastajan verenpaineen katon läpi:D

      Kaipa niitä lehtiä jossain määrin kuuluukin irrota vuosien saatossa. Kyllä mun kukistani ainakin on irronnut. Muuttuvat keltaisiksi ja nahistuvat aina alhaalta alkaen. Uusia kasvaa ylhäältä.

      Jos juuret ovat kokonaan tuhoutuneet, niin orkidean voi yleensä vielä pelastaa poistamalla mädänneet/vahingoittuneet juuret ja laittamalla sen sellaisen astian päälle, jossa on pari senttiä vettä pohjalla koko ajan. Siis pelkän orkidean. Ei mitään kasvualustaa/ruukkua tmv. Parissa kk se joko kasvattaa uusia juuria tai kuolee lopullisesti.

      Mitään ötököitä en ole orkideoistani ikinä löytänyt *kopkop*. Tosin mulla orkideat majailevat niin pitkälle kuin mahdollista samassa huoneessa akvaarion kanssa, jolloin olettaisin ilmankosteuden olevan vähän korkeampi, kuin perusasunnossa yleensä. Tuholaisethan eivät yleensä tykkää kosteudesta/sumuttelusta ja tolu/mäntysuopavedellä sumuttelu yleensä tappaa kaikki perusötökät. Luultavasti mulla vaan on ötököille helpompia ja paremmin maittavia uhrejakin.

      Kastelen myös akvaariovedellä. Uskoisin, että se on melkoisessa avainasemassa mun huonekasvien "menestykselle":)
      -Tiia

      Poista
    3. Olen kuullut tuon että akvaariovesi olisi parasta. Ja akvaarioiden lähettyvillä ne varmasti viihtyvät! Mulla on ollut akvaarioita. Ne oli kivoja mutta vaativat aika paljon hoitoa ja rahaa...mutta tykkäsin, niitä on kiva ja rentouttava katsella. Onnistui ne kissojen kanssa paitsi Pipsaa ei silloin ollut.

      Mä tykkään eniten ihan perus valkeasta orkideasta. Se on yksinkertaisesti kaunein ❤️

      Poista

Kiitos kommentista <3