lauantai 18. helmikuuta 2017

Lifestyle Lauantai - Miten kukkaronnyörit pysyvät tiukalla?

Tiedättekö, minusta tuntuu välillä tosi pahalta kirjoittaa kuukauden kosmisostoista ja uusista meikeistä. Kun se elämä ei ole yhtä tuhlaamista ja loputonta kosmetiikassa vellomista. En halua että nuoremmille lukijoille tulee olo että kaikkea täytyy ostaa koko ajan. Ei ainakaan mulla ole rahaa ostaa koko ajan kaikkea!
Uskotteko että olen todella säästäväinen ja pihi luonne? Vaikka se ei varmasti tule täällä blogissa ilmi :) kosmetiikkaan ja kynsilakkoihin laitan surutta rahaa mutta aina sen verran kun on vara. Mulla ei oikein ole muita rahaa vieviä harrastuksia enkä juo tai polta joten eiköhän se sallita?

Olen kyllä ennen juossut baareissa, ostanut paljon alkoholia ja vieläkin enemmän tupakkaa. Ihan turhaa, siinä ne rahat vasta on mennyt kurkusta alas ja savuna ilmaan! Ehkäpä näin aikuisiällä, omassa talossa asuessa osaa alkaa nuukailla. Mulla on periaatteena että ei tuhlata enempää kuin on vara. Säästeliäs pitää olla ja hallita oma rahankäyttönsä.

Jokaisella on tietty asumiskustannukset, oli sitten vuokralla, omistusasunnossa kerrostalossa tai omakotitalossa. Omakotitalossa on kallista asua mutta eipä mulla sen vertaa enemmän rahaa jäänyt kerrostalossa asuessakaan. Aina ne jonnekin menee. 

Miten raha riittämään tilipäivään

Nykyään on tiukemmat kustannukset asumisen ja työssäkäynnin suhteen. Joudun pitämään omaa autoa josta pitää maksaa laina, verot ja polttoaineet. On pakko olla rahaa polttoaineeseen koska muuten et töihin pääse. Täältä kun ei linja-autoja kesällä tai loma-aikoina kulje. 
Olenkin kehitellyt omia nuukailusysteemejä että rahat ei aina loppuisi loppukuusta. En nimittäin halua käyttää luottokorttia, säästötiliä tai S-tiliä jos ei ole äärimmäinen hätä.

Kun saan palkan, maksan ensin lainan ja kaikki laskut. Meillä on tässä taloudessa kaksi joten ollaan jaettu yhteiset asumiskulut suunnilleen puokkiin. Kumpikin maksaa omat harrastukset eli minä nämä meikit ja mies rassaa moottoripyöräänsä. Kumpikin hoitaa omat laskunsa. Minä yleensä ostan kaikki eläinten tarvikkeet ja ruoat tilipäivänä koko kuukaudeksi. Olen tosi höveli pyörimään lemmikkikaupoissa ja ostamaan lapsukaisille tuliaisia kotiin mennessä :D

rahat ei riitä

Kun pakolliset pahat on hoidettu pois alta, lasken paljonko kuussa menee polttoaineeseen. Se summa on yleensä aika sama. Polttoainekulut vähennettynä, loppusumma jaetaan neljällä ( palkka tulee 4 vko välein ) ja jäljelle jäävä summa on käytettävissä per viikko. Ihan helpoimmalla selviät kun lasket vaikka että sulla jää joka viikolle 80 e rahaa. Mulla se raha menee ruokakauppaan ja johonkin satunnaisiin ostoksiin esim. apteekki. Tuhlattavaksi siitä ei jää jos on tiukka kuukausi. Mieheltä en pyydä rahaa enkä pyydä ostamaan mitään paitsi satunnaisia kauppajuttuja.

Tämän summan käyn nostamassa joka maanantai automaatista käteiseksi lompakkoon. Olen tosi helppo käyttämään pankkikorttia enkä sitten ole ajan tasalla paljonko tilillä on rahaa. Joskus maksut lähtevät myös parin päivän viiveellä joten tili ei ole aina ajan tasalla. Jos on tuhlaileva luonne niin pankkikortin voi vieläpä jättää kotiin ja käyttää pelkkää käteistä.
Minusta tämä on tosi hyvä keino pysyä ajan tasalla rahan kulutuksen suhteen, ei tule ainakaan mentyä miinukselle. Myös kaupassa käydessä näkee mihin on varaa ja osaa suunnitella ostoksensa sen suhteen. Minä olen sellainen että tarvittaessa löyhällä päällä ollessa, ostan Prismasta kaikkea muuta mitä ostoslistalla oli. Ja kassalla loppusumma taas yllättää ;)

Näin minä pärjään jos on tiukka kuukausi. Haluaisin nyt kuulla teidän säästövinkkejä, miten pärjäätte jos sattuu olemaan tiukempi kuukausi? Onko teillä jotain säästövinkkejä? Osaatko hallita talouttasi vai oletko tuhlailija joka loppukuussa odottaa palkkapäivää?


26 kommenttia:

  1. Vähän samaan tyyliin meilläkin on jaettu menot miehen kanssa :) mies maksaa kuitenkin jonkin veran enemmän menosita kun hällä on isommat tulot kuin mulla.

    Suurin menoerä on ruoka..minä yritän vain kerran viikossa käydä kaupassa ettei tulis niitä heräteostoksia. Kuljen töissä yleensä kävellen/pyörällä niin sitten kotimatkalla käyn hakemassa vähän täydennystä jos tarvii. Pitäs suunnitella ruokaostokset tarkemmin vaan..tyhjällä päällä ja mahalla on ihan turha mennä kauppaan :D ja kyllä ne ruuat pitää ainakin meillä ostaa ihan sesongin ja tarjousten mukaan. En kitsastele ruuan laadussa, mutta en minä kalleintakaan osta. En raski esim lohta ostaa milloin vaan.

    Kiitos tästä aiheesta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä, kiitos kommentistasi :) mä käyn kaupassa aina yksin ja korin kanssa. En saa kerralla älyttömästi niin sitten pitää käydä pari-kolme kertaa viikossa kauppaostoksilla. Joskus käyn Prismassa ja ostan enemmän koska siellä on halvempaa. Mulla on arkkupakastin joten aika paljon ostan pakkaseen ja suunnittelen sen mukaan mitä syödään :) en minäkään raaski ostaa kalliita ruokia, ihan sellaisia perusjuttuja :)

      Poista
  2. Mielenkiintoinen aihe ja hyvä kun rahasta voi nykypäivänä puhua avoimesti. Mä olen kohtalaisen hyvä säästämään pennejäni ja kynsijutut + kosmetiikka on minunkin kohdalla se tuhlailun kohde. Nykyään aika vähän tulee pyörittyä vaatekaupoissa tms. Joskus aikoinaan nuorempana ostin jatkuvasti kenkiä ja laukkuja, mutta nykyään ostan mielummin laatua, eli harvemmin mutta kalliimpaa. Ei mulla kynsijuttuihinkaan paljon mene moniin muihin harrastajiin verrattuna. Melkein koskaan ei mene viittäkymppiä enempää kuussa.

    Ja mitä luottokorttiin tulee, en ole edes hankkinut moista. Miehellä toki on, mutta ei sitä oikeastaan käytetä ellei sitten olla vaikka jenkkilässä missä kammoksuvat debitin käyttöä :D S-tilille annetaan bonuksien kertyä ja sitten käytetään kerralla isompi summa johonkin kivaan. Mutta vaikka sanon olevani hyvä säästämään niin pakko myöntää yksi juttu. Sisimmältäni oon tosi huoleton mitä tulee raha-asioihin. En ikinä katso tilini tilannetta muuten kuin laskuja maksaessani. Laiskuuttani en jaksa siirtää rahaa säästötilille, joten sitten kaikki rahat on käyttötilillä ja eihän siitä voi päätellä mikä on säästöä ja mikä ei. Sitten kun haluan ostaa meille vaikka matkan, niin maksan sen huoletta käyttötililtä, vaikka en oikeasti ole laskenut paljonko matkaa varten voisi olla säästössä, jos olisin siirtänyt rahat säästötilille :D No, ilmeisesti tämä tapa kuitenkin toimii mulle, en ole vielä joutunut syömään kynsiä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun mielestä näistä pitää puhua avoimesti eikä saa häpeillä jos ei ole rahaa. Viisikymppiä on hyvä summa ja kun alkaa miettiä, sillä saa jo paljon! Mulla kun on tämä kynsi- että meikkiharrastus niin se on vähän kalliimpaa, voi kun selviäisi vaan jommallakummalla ;D
      Mulla tuo sinun tyylisi ei ehkä toimisi. Saattaisin olla liian höveli tai sitten liian pihi? Mulla on erillinen säästötili jolle on kertynyt vuosien mittaan. Joskus laitan sinne rahaa, useimmiten en. Aina pitää olla rahaa säästössä kuten nytkin kesän vessaremonttiin ja jos vaikka autoon tulisi joku isompi remontti. Tai joku eläin sairastuisi, tulisi isoja eläinlääkärikuluja.

      Poista
  3. Mulla on aina ollut vähän sama taktiikka, pakolliset menot ja laskut maksan aina heti kun saan rahaa. Tiedän koko ajan tilin saldon, jotta pystyny suunnittelemaan rahankäytön oikein. Onneksi on joutunut nuukailemaan rahan kanssa paljonkin, niin nyt vähän enemmän tienaavana rahaa jää säästöön ilman suurempia pinnistelyjä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen minäkin joutunut nuukailemaan joskus enemmänkin :P mutta aina sitä tilipäivää odottaa kuin kuuta nousevaa ;) toisaalta osaan nykyään myös säästää ja mielestäni olen pihi vaikka rahaa menee elämiseen paljonkin. Jos haluaisin, voisin säästää vieläkin enemmän mutta en tiedä onko siinä järkeä kun en niitä rahoja nuukuuksissani sitten mihinkään käyttäisi :D kun en matkustele tai reissaa, ehkä nämä kodin remontit ja hankinnat on ne mihin säästöt sitten menee.

      Poista
  4. Kiitos, että nostit tällaisen aiheen esiin. Varsinkin nuoria varten. Olin kerran kummityttöni kanssa eräässä "rihkamakoruliikkeessä" kassalla ja seurasin kun myyjä aktiivisesti lisämyi kummitytölleni kassalla olevia tarjouksia. Jouduin puuttumaan, että kiitos tämä riittää emme osta enempää. Ihan uskomaton linja liikeketjulla, väitän että moni 10v. tulee ostaneeksi ylibudjetin kun asioi siellä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaan törmää huoltoasemilla tai kioskeilla..mites suklaapatukoita vielä, tässä olis tarjouksessa... minusta tätä aihetta on hyvä nostaa esille ja saada näkökulmia siihen ettei se raha kasva puussa :)

      Poista
  5. Yritän pitää excel taulukolla budjettia. Olen tosi pihi joissain asioissa, mutta sitten ostan vähän holtittomasti kosmetiikkaa jos on hyvät alet 😂
    Tammikuussa laskin mikä olis minimi millä pystyy elää per päivä. 21 euroa meni. Siinä siis bensat ja ruokaa sekä ylimääräistä. Aika hyvin mielestäni 😊
    Pakko säästää kun on matka tulossa maaliskuussa.
    Välillä kyllä vituttaa käydä töissä kun pitää nuukailla. Keskituloisen ongelma

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en ole laskenut päiväbudjettia. Mutta 21 euroa kuulostaa kyllä tosi hyvältä! Matka on just hyvä syy säästää ja käydä töissä vaikka joskus ketuttaakin :)

      Poista
    2. Mitä kaikkea oot tuohon laskenu? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun mulle toi summa tuntuu ihan valtavalle. Ei mun tuloilla pystyis :D

      Poista
    3. Yksi päivä mietin tuota ja laskeskelin päässä. Voi olla hyvinkin mahdollista jos on monihenkinen perhe ja mukaan laskettu polttoainekulut :)

      Poista
  6. Mulla jos alkaa tekemään tiukkaa rahallisesti, niin ihan ensimmäisenä kiristän omasta syömisestä. En myöskään osta mitään "velaksi", eli ajatuksella, että ostan tämän nyt kun sen voi maksaa myöhemmin sitten kun on rahaa. Tämä kun on monissa nettikaupoissa todella helppoa, jos laskun saa myöhemmin ;) Mulla on ollut jo useamman vuoden tapana laittaa kuun lopussa kaikki menneeltä kuulta jäänyt raha säästötilille. Opiskelijana tosin tämä on ollut haastavaa, kun ei mitään ole jäänyt. Onneksi nyt kuitenkin alkaa palkka taas tulemaan, niin varmasti jotain tulee jäämäänkin joka kuukausi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on paha kun saa laskulle. Tai Klarnan tilille. Toisaalta ne on hyvät jos ei just ole rahaa mutta palkka vaikka tulossa parin viikon päästä. Pitää vaan hallita oma shoppaaminen :)

      Poista
  7. Ostospostaukset on toisaalta hyvä tapa pitää kirjaa omasta tuhlailusta.

    Opiskellessa tuli kyllä venytettyä penniä, ja oonhan minä muutenkin hirveän nuuka.
    Pyörällä kulkemalla (14 km suuntaansa) säästin 45 €/kk koulumatkakuluissa, mikä on opiskelijalle paljon rahaa. Seurasin myös tarkkaan ruoka-alennuksia. Esim. Halpa-Hallissa oli usein lauantai-iltaisin paistotuotteet -50% ja se oli mulle juhlapäivä. Kesäisin torilta saa halpoja vihanneksia. Kannattaa suosia kausituotteita.
    Myös vedenkäytön ja puhelinlaskun kanssa kannattaa olla tarkkana. Pienistä säästöistä kertyy isoja säästöjä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin ovat! Minäkin olen välillä kuvitellut ostavani vähän mutta totuus on joskus ihan toinen...veden käyttöä yritän rajoittaa että suihkussa ei tosiaan lasketa vettä niinkuin kerrostalossa...nyt kun sen joutuu itse maksamaan oman kulutuksen mukaan :) sähkö on ihan pirun kallista, siinä säästän sen mitä pystyn. Kaupassa kanssa yritän katsoa enkä osta kaikkea mitä mieli tekisi :)

      Poista
  8. Osaan ja olen aivan hullun tiukka rahan suhteen. Jos sitä on "ylimääräistä", saatan tuhlata näennäisesti hulppeasti ulkona käymiseen, himotuksiin eli meikkeihin, kosmetiikkaan ja kynsilakkoihin. Tai koiriin ja autoon liittyviin asioihin. Mutta en ikinä tuhlaa sellaista rahaa, mitä mulla ei ole. En siis osta luotolle jne.
    -Tiia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin käytän luottoa vaan äärimmäisessä hädässä tai kodin remonttitarpeissa :)

      Poista
  9. Mä olen aina pitänyt periaatteena sitä, etten osta velaksi ja maksan laskut heti. Joka kuukausi pitää laittaa jotain säästöön ja sijoituksiin. Kosmetiikkaan tuhlailua perustelen muuten säästeliäällä elämäntavalla. Pitäähän sitä itseään ilahduttaa eikä kaikkia rahoja tarvitse jemmata, kunhan talous on muuten balanssissa :)

    VastaaPoista
  10. Tulipa hyvään saumaan tämä postaus. Mä oon miettinyt myös tuota käteisellä kaupassa maksamista, mutta koen ongelmaksi sen, että koko ajan pitäisi laskea, paljonko ostokset tekevät ja miettiä onko tarpeeksi rahaa. Vaikka sama asiahan se on Electronillakin maksaessa (käytän Electronia juurikin siksi ettei tili pääse ylittymään).
    Kaupassa käyn isommin kerran viikossa ja kauppalistan kanssa. Toki tuoretuotteita täytyy täydennellä viikon mittaan vielä lisäksi.

    Mulla on tavoitteena päästä luottokorttivelasta eroon ja olenkin miettinyt, mitenhän käytännössä onnistuisi jos työntäisi luottotilille kaikki laskujen jälkeen jäävät rahat ja sitten tietty käyttäisi luottokorttia maksutapana polttoaineeseen ja ruokiin ym. En ole vielä uskaltanut kokeilla, jäisikö siinä velan lyhennys enemmän miinukselle :D

    -Tiltu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa järkevältä! Luottokorttivelka on tavallaan siitä hyvä että sitä on pakko maksaa koko ajan aika paljonkin pois. Ja kun sitä ei käytä, siinähän se velka lyhenee :) nyt harmittaa että ostin kalliin auton osan ulkomailta ja se ei sitten sopinutkaan. En viitsi palauttaa osaa, yritän myydä suomessa eteenpäin. Tälläiset ostokset vähän harmittaa :/

      Poista
  11. Pitääpä yrittää ottaa mallia :D Osa-aikasena työntekijänä ei sitä palkkaa paljoa tule ja siihen päälle vielä kallis hevostelu sekä kynsilakat(joita onneksi ostan aika harvoin ja usein kirpusta). Tahtoo loppukuussa olla tiukkaa aina. Kokeilempa soveltaa tuota viikoille jaottelua =)

    VastaaPoista
  12. Minustakin on hienoa, että rahasta voidaan puhua avoimemmin nykyisin, mutta paljon se liittyy vielä siihen, että rahaa on. Enää ei tarvitse "häpeillä", että tililtä löytyy massia. Rahan puutetta edelleen häpeillään, vaikkakin sekin on tullut avoimemmaksi köyhyyden lisääntyessä. Itsellänikin tällä hetkellä opiskelijana on todella huono rahatilanne ja jotenkin nolottaa sanoa, että ei minulla ole varaa siihen ja siihen, vaikka kyseessä ei ole mikään erityisen kallis juttu. Tällä hetkellä talouden suunnittelukin on todella vaikeaa, sillä ei voi tietää paljonko ja milloin rahaa tulee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ainakin kehtaan sanoa jos nyt ei ole varaa :) ei se minusta ole nolo asia. Eikä sekään jos sitä rahaa on enemmän, tosin sitä tilannetta en itse ole kokenut ;))

      Poista

Kiitos kommentista <3