torstai 7. heinäkuuta 2016

Bloggaajan tyypillinen työpäivä

Oletteko ikinä ajatelleet millaista bloggaajan elämä on? Miten blogi pyörii, mistä syntyvät loputtomat ideat postauksiin ja miten paljon aikaa bloggaaminen vie?

Minä voin valottaa vähän minun arkeani bloggaajana ja sitä miten paljon tämä harrastukseni vie aikaa. Koko hommahan lähti harrastamisesta ja sellaisena sen haluaisin pitää. Totta on että tämä muuttuu koko ajan ammattimaisempaan suuntaan ja pakko on muuttaakin jos meinaat pysyä suosittuna. Se on totuus. En voi sanoa olevani hirmu suosittu, se on vähän millä mittakaavalla katsoo. En seuraa lifestyle blogeja enkä ammatikseen bloggaavia, he painivat ihan eri lukijamäärissä ja minun blogini on ihan räpellys niihin verrattuna.

Kynsiblogien scene on vieläkin pienempi kuin meikkiblogien mutta ihan hyvin tänne sekaan mahdutaan :) alkukangertelun jälkeen löysin paikkani Purkkimafiassa. Kiva että seurasitte perässä ja ihan mahtavaa että löysin sieltä uusiakin lukijoita. Harmi vaan että tuli sellainen äkkilähtö ja muutin takaisin bloggeriin. Tuli pieni harmistus ja kyyneleet silmiin. Pienestä kauneusportaalista tuli mulle tärkeä ja harmitti lähteä pois. Mutta blogger oli kuin olisin palannut kotiin ja minulle tuli siitäkin onnenkyyneleet silmiin. Nyt vasta tajuan miten paljon paremmin viihdyn bloggerissa. Blogi saa olla sellainen kuin itse haluan. Minun ei tarvitse kilpailla kävijämääristä, tajuan nyt miten paljon se stressasi. Olen nyt rennompi ja kirjoitan juuri sellaisista aihealueista kuin itse haluan! Mä tiedän että teitä hurjasti kiinnostaa miksi lähdin. Syynä oli oma päätös, halusin lähteä äkkiä. Minulla ei ollut mitään riitaa kenenkään kanssa enkä ole saanut sieltä potkuja ( vauva.fi:ssä kun arveltiin sitäkin ). 


Mutta mitä kulissien takana? Miten paljon postauksen eteen täytyy tehdä työtä? Missä vaiheessa häilyy harrastuksen ja työn raja? Minun rytmini ovat vähän erilaiset arkena ja viikonloppuna/lomalla.

Työpäivisin aamulla kuudelta tarkastan postauksen ja laitan linkin blogini Facebook sivulle. Oikeastaan poikkeuksetta olen hereillä tuohon aikaan. Samalla päivitän Instagramin ja selaan feedin yön ajalta. Ennen kahdeksaa tauolla julkaisen kommentteja ja vastailen niihin mikäli ne ovat lyhyitä. Jos kommentit sisältävät kysymyksiä joihin minun pitää miettiä vastausta, palaan niihin töiden jälkeen paremmalla ajalla. Työpäivän aikana saatan selata blogini hallintapaneelia ja vastailla lisää kommentteihin. Jos on aikaa, luen bloggerin lukulistaa mutta jätän sen mieluummin ajan kanssa luettavaksi. Tämän kaiken teen puhelimella joka on tärkeä työväline.


Kun tulen töistä, syön ja silloin alkaa laatuaika :D syödessäni luen pöytäkoneella kaikki blogipäivitykset bloggerin hallintapaneelista. Käyn katsomassa onko joku bloggaaja vastannut kommenttini ja jätän samalla itse jäljen käynnistäni. Tykkään kommentoida jos luen jonkun päivityksen, se on minusta hyvä tapa mutta aina ei tietysti ole sanottavaa.

Lepään hetkisen ja samalla lakkaan kynnet. Yleensä minulla on Helmerin päällä uusia lakkoja tai jotain lakkoja joilla haluan lakata. Olen jo vähän miettinyt koristeluja ettei tarvitse alkaa temmata tuulesta. Minulla ei ole tiettyä aikarajaa mutta kynsien tekoon ei ole koko iltaa aikaa. Yleensä teen viikolla nopeampia kynsiä ja aikaa vaativat koristelut jäävät viikonloppuun. Swatchien teon hoidan aina viikonloppuisin, se vie kamalasti aikaa ja on väsyttävää mutta mukavaa! Myös tuotekuvat jätän viikonlopulle ellei postauksella ole kiire.



Kynsien lakkaaminen vie tunnin-pari. Enemmän aikaa vievää on kirjoittaminen ja kuvien käsittely. Kynsien ollessa valmiit, siistin ne ja otan kuvat. Minulla on yksi ja sama kuvauspaikka, ennen vanhaan sitä kuvattiin vain päivänvalon aikaan ja jossain ulkona mielellään :D oi niitä aikoja! Otettuani kuvat, lataan ne koneella mikäli ennätän. Yleensä en ehdi tai en jaksa, luotan siihen että kuvat ovat onnistuneet :) otan yleensä 10-20 kuvaa joten eiköhän niistä pari hyvää löydy. Luonnostelen postauksen alkutekijöihin mutta harvemmin kirjoitan sitä samantien loppuun.



Mulla on tapana että postauksia on ajastettu viikon-parin ajalle ja luonnoksissa postauksia on kymmenkunta. Kirjoittelen läppärillä niitä loppuun silloin kun huvittaa. Viikonloput ovat aikaa jolloin istun pöytäkoneella eli käsittelen kuvia, niiden kanssa kun menee helposti parikin tuntia. Lataan kuvat Flickriin josta siirrän ne blogiin. Luonnostan tekstit valmiiksi, haen linkkejä ja suunnittelen ajastukset. Tähän hommaan menee helposti puoli lauantaita. Teen nämä hommat pöytäkoneella. En istu koko aikaa vaan saatan tehdä välillä muutakin. Mutta helposti se aika menee, tunti-pari hurahtaa äkkiä. Lakkaan myös kynsiä ja teen koristeluja, tähänkin menee aikaa. Mutta olen aika hyvä tekemään asioita samaan aikaan. Toki mullakin on joskus menoja enkä vietä aina joka viikonloppua bloggaamassa. Siksi minulla on postauksia jemmassa koska joskus on päiviä etten ennätä tehdä mitään blogin eteen.


Loppujenlopuksi tämä on kiva harrastus. Haluan olla siinä hyvä mutta toisaalta se on asia mikä stressaa. Tietynlainen kilpailu blogien kesken, koko ajan pitää parantaa. Minua myös vaivaa harrastuksen ja työn välinen raja; onko se jo ylitetty? Kumpaa tämä nykyään on? Tämän "työn" takia olen joutunut hankkimaan harrastusta varten hyvän kameran, lähilinssit, ohjelmia tietokoneelle, kuvauslamppuja ja kameran jalustan. Joskus oli puhetta ettei kynsien takia kannata kameraa ostaa mutta veikkaanpa että jokainen sen kyllä on ostanut vaikka muuta väittää ;) jos ei kynsien niin meikki- ja tuotekuvien. Hyvä kamera on bloggaajan tärkeä työväline. Ei kannata laskea paljonko tämä harrastus on vienyt rahaa; liian paljon!

Onko teillä blogittomilla kysymyksiä? Mitä olette aina pohtineet bloggaamisessa? Tästä asiasta voisi oikeasti puhua vaikka miten pitkään :) 
Entä bloggajat, paljonko teillä menee aikaa bloggaamiseen? Millainen tyypillinen blogityöpäiväsi on?

40 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen postaus. Ehkä kysymykset liittyisi palkkioihin, mutta en mä jaksa olla utelias. Kauhee homma tuossa kyllä on! Kiitos kun jaksat tehdä sen <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kun jaksatte lukea <3 en tiedä työkseen bloggaavien palkkioita, itsehän niistä on turha haaveilla ;)

      Poista
  2. Mää se oon ihan täys harrastelija sinuun verrattuna. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta on kiva että on kaikentasoisia blogeja, onpahan paljon luettavaa :) toinen tekee työkseen, toinen harrastelee. Vuosien aikana kehittyy, kyllä minullakin on paljon parannettavaa ;)

      Poista
  3. Tämä olikin mielenkiintoinen postaus. Aihealue, josta olen joskus ajatellutkin kysyä.
    Mutta silti yllätti se, kuinka paljon postauksien tekemiseen kuluu aikaa ja vaivaa. Kiitos siitä, me saamme nauttia tyylikkäistä ja asiantuntevista jutuista. :)
    Älä ihmeessä mene lukemaan esim. vauva.fi kirjoituksia, siellä lehmät laulaa ja karavaani louskuttaa, niistä saa vaan pahan mielen, jota et ansaitse. Kyllä maailmaan tyhjää mölyä mahtuu!
    Tsemppiä jatkoon ja kuten olen aiemminkin sanonut, ilman sinua mulla ei olisi lakan lakkaa kynsillä. Apuja löytyy aina ja inspiraatiota. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taisinpa sitten lukea ajatuksia ;) Kiitos palautteesta, on niin mukava aina kuulla että minusta on jotain apua ja inspiraatiota <3 ilman lukijoita ei blogia olisi <3 vauva.fi on kyllä uskomatonta skeidaa, en ymmärrä kellä on aikaa roikkua ja kirjoitella siellä??

      Poista
  4. Näitä on kiva lukea :) Hyvä muistutus meille lukijoille, että postauksen teko ei todellakaan tapahdu hetkessä.
    On kyllä hienoa, että on sunlaisia, jotka jaksavat vuodesta toiseen tehdä laadukasta blogia. Kiitos<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tarja <3 minä luulen vielä olevani nopea ja tehokas, osaan tehdä monta asiaa yhtäaikaa. Nytkin syön, kirjoitin LivBox postauksen ja vastaan kommentteihin sekä s-postiin ;D

      Poista
  5. Itsekin käytän enemmän aikaa viikonloppuisin bloggaamiseen; pyrin viikonloppuna saamaan seuraavan viikon postaukset jemmaan ettei arki-iltoina tarvitse koko vapaata aikaa koneella istua (tästä nimittäin tuo miekkonen välillä on kommentoinut..)

    Bloggaaminen vie huomattavasti enemmän aikaa kun voisi kuvitella, mutta kyllä tämä ainakin vielä tuntuu kaiken sen arvoiseltakin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meilläkin valitetaan mutta miehellä on oma harrastus ja mulla oma :) ei tosiaan ole turhaa työtä, blogi on antanut hurjan paljon enkä vaihtaisi tätä pois <3

      Poista
  6. Mulla blogiin käytetty aika on tosi minimaalinen loppujen lopuksi. Mie en ressaa, jossei blogiin ole mitään julkaistavaa jossain välissä. Aina kun lakkaan ja koristelen kynnet, otan heti kuvat ja käyn siirtämässä koneelle. Kuvien muokkaamiseen/lataamiseen menee ehkä 5-10min. Tekstit kirjoitan, kun ajatukset on kasassa - välittömästi tai viikon päästä.
    Olen siis täysin harrastuspohjalla :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa kyllä mukavan rennolta...nyt kun mietin niin mulla kyllä kuluu tosi paljon aikaa tähän O_o

      Poista
  7. Mulla ei ole yhtään postauksia "varastossa", mutta pitäisi tehdä muutamia. Toisaalta mun blogi on aika pieni ja ihan harrastelijamainen, joten ei kai se haittaa, jos joskus jää joku postaus välistä. =) Nykyään kuvien muokkaaminenkin menee nopeammin kuin alussa, mutta kyllä postausta kirjoittaessa menee helposti tunti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä itse kehitin tämän säännöllisen rytmin ja siitä on tosi vaikea irtautua. Olen yrittänyt esim. sairaslomalla ja silloin kun käsi leikattiin. Ei meinannut onnistua silloinkaan :D
      Ei kannata ottaa pakollista rytmiä jos ei siltä tunnu. Itse luen silloin kun joku postaa, en sinällään odota tai mieti miksei se postaa! Mutta on aina tosi kiva huomata lemppariblogin päivittyneen ja jostain tosi mielenkiintoisesta aiheesta vieläpä!

      Poista
  8. Mä repesin ihan totaalisesti tossa vauva.fi kohdassa :D. Mun seuraava tavoite, on tulla niin suosituksi, että joku ihmettelee mun tekemisiä vauva.fi:ssä! Aivan hervotonta :). Tää oli mukava postaus. Ihmettelen aina, miten työssäkäyvillä ihmisillä (jotka vielä harrastaa ja joilla on lapsia/eläimiä) on aikaa blogille. Mä en oikeastaan muuta teekään, kun olen kotosalla kaiket päivät. En mä koneella/lakkaamassa koko ajan istu, mutta kyllä se on iso osa päivää. En osaa ajatellakaan, että voisin blogata jossain illan parin tunnin vapaassa hetkessä. Tää on niin fiilisjuttu, että mun pitää voida istahtaa harrastukseni ääreen just silloin kun siltä tuntuu, eikä silloin kun sattuu olemaan aikaa. En usko, että pitäisi blogia ollenkaan jos olisin töissä. Nyt tää on tällaista sopivaa terapiaa työkyvyttömyyseläkkeellä :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinun blogista ja kynsistä huomaakin että niihin on käytetty aikaa. Ei saisi vertailla mutta koen kyllä omat kynteni aina ihan yksinkertaisiksi sinun rinnalla...mutta kun ei ole aikaa enempään :) silloin kun on niin sitten teen pidemmän kaavan mukaan. Kyllähän nämä arkipäivät on tiivistetty ja aikataulutettu, ei tähän muuten pysty ;)

      Poista
  9. Tosi kiva postaus. Näitä behind the scenes -juttuja on aina mukava välillä lukea. :) Ja toinen mikä minuu aina kiinnostaa on, että minkä verran/miten porukka käsittelee kuvia - siis oppimismielessä. nim. joskus Photaria osannut käyttää (niin ne vaan kaikki unohtuu, ja toki ohjelmatkin päivittyy) :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käsittelen jonkun verran. Luomukuvia ei enää kehtaa laittaa, mitä silloin alussa laitteli sen enempää ajattelematta. Siistin vähän, poistan kissankarvat mutta en halua kajota väreihin koska on tarkkaa esitellä lakan väri oikeana :) liian photoshopatut kuvat ei ole hyvä juttu. Kiva kun tykkäsit postauksesta!

      Poista
  10. Kulissien taakse on kiva kurkistaa, kiitos:)

    VastaaPoista
  11. Tiedän, ettei minusta olisi kynsibloggaajaksi, koska tunti pari lakkausta kuulostaa paljolta :)

    VastaaPoista
  12. Näitä on kiva lueskella ja ihmetellä, kiitos :)

    .... ja hei ehkä maailman sympaattisin ministudio :'D <33

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on tälläinen oma pikku nurkkaus mihin ei kissat pääse hyppimään :)

      Poista
  13. Mielenkiintoista! :)
    Mä en liitä omaan bloggaamiseeni työ-sanaa lainkaan eli sellaista blogityöpäivää mulla ei niin sanotusti ole olemassakaan. Joskus on mukava viettää ennalta ohjelmoimaton vapaapäivä lähes kokonaan kynsihommien, lakkailun, valokuvaamisen, kuvien karsinnan ja käsittelyn sekä blogien parissa; lasken sen kaiken hupipuuhaksi ja harrasteeksi. Silloin kun ei huvita tai on muuta tekemistä niin niistä voin aina karsia ja palata asiaan myöhemmin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan se tavallaan myös hupia. Mitä muutakaan tekisin :D kun tuota justiinsa haluan tehdä tai se väkisin menisi kynsilakkojen tai meikkien kanssa hommailuksi. Kivaa puuhaa se on, mukava harrastus :)

      Poista
  14. Mulla menee yhden postauksen tekemiseen kuvien ottamisesta lähtien ehkä pari tuntia maksimissaan :D Koitan saada uuden tekstin aina edellisenä päivänä naputeltua, mutta toisinaan jos syystä tai toisesta (yleensä laiskuudesta) johtuen en ole edellisenä päivänä saanut mitään aikaseksi, niin sitten saatan julkasta postauksen heti sen kirjoitettuani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Silloin alussa taisin toimia kädestä suuhun. Jotenkin se meni vaan tähän ja nyt on stressi jos ei olisi postauksia valmiina. Mulla on aina niin paljon asiaa ja postauksia vaikka mistä aiheista kesken :)

      Poista
  15. Siulla on samanlainen lamppu kuin miulla! :D Itseltäni löytyy tuo sininen/violetti miten sen nyt näkee.

    Itse kirjoittelen postauksia jemmaan silloin kun tulee semmoinen fiilis ja jotain materiaalia, mutta aina joka toinen päivä + kuun lopussa se Kuukauden tuote -postaus. Leivontapostauksen kuvat on "pahimmillaan" maaliskuulta, mutta en kehdannut jokaisesta omaa juttua tehdä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä näen sinisenä :D ei kyllä parhaat mahdolliset, olisi pitänyt ostaa ne Ikean lamput..
      Kuulostaa oikein hyvältä rytmiltä. Ei minunkaan postaukset aina ihan tuoreita ole mutta yritän julkaista tuoreeltaan :)

      Poista
  16. Oli kyllä kiva postaus!

    Mulla ei aika vaan riittäisi tällä hetkellä mitenkään jokapäiväiseen postaukseen, tuo 2-3 kertaa viikossa on just sopiva mulle. Mä en edes tavoittele isoa lukijakuntaa, oon tyytyväinen nykyiseen kokoon. Isommissa blogeissa kun se negatiivinen palaute tulee niin helposti, joten tykkään olla pieni ja näkymätön ilman negatiivisia kommentteja. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla! Mulle ei ole tullut aikoihin negakommentteja. Mutta mitä enemmän kerrot itsestäsi, sitä enemmän arvostellaan ja jauhetaan shitiä vauvalassa....
      Se on se negapuoli :/ sulla on just kiva blogi ja aina niin ihania kynsiä!!

      Poista
  17. Vauva.fi, APUA :P Uskallanko edes mennä katsomaan... :(
    Kiinnostava postaus, voisin itsekin tehdä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne keskustelut on poistettu koska ilmiannoin ne, buhahaa :D niissä kun ei totuutta ollut, pelkkiä oletuksia ja lietsontaa...tee ihmeessä, lukisin mielelläni :)

      Poista
  18. Melkoisen paljon aikaa käytät! Toki harrastuksille mielellään antaakin aikaa, mutta tämän perusteella blogi vie ison osan sun vapaa-ajasta. Ja en tarkoita tätä pahalla, mutta tämän perusteella bloggaaminen on sulle suorittamista ja rentoutta ei juuri näy. Sun julkaisuja on toki kiva lukea!! Tiheän julkaisutahdin takia en ehdi lukea sun kaikkia julkaisuja, mutta otan itselleni iltoja, jolloin luen lukemattomia juttuja läpi; sulta ja muilta.
    Mulla vaihtelee paljon; ehkä suurimman rentouden mun omaan bloggaamiseen antaa se, etten ole asettanut tiettyjä julkaisupäiviä itselleni, vaan bloggaan kun siltä tuntuu. Joskus julkaisuja on viisi viikossa, joskus ei yhtään. Ja se on okei. Kaikenkaikkiaan julkaisun kirjoittamiseen menee aikaa kuvien lataamisesta koneelle ajastukseen asti ehkä puoli tuntia-tunti? Joskus kauemmin, mutta siinä ajassa olen ehtinyt yleensä jo ajastaa toisenkin. Kirjoittelen vihkoon muistiin juttuja, joiden pohjalta kirjoitan. Oma työ on sellainen, että se vie aika paljon voimavaroja ja ylimääräinen aika menee pojalle ja miehelle. Tämä harrastus kyllä on sellainen, että se antaa tilaisuuden aatella jotain ihan muuta ja suurin ongelma on, että laittaako glitteriä vai ei. Se on virkistävää. Jos bloggaisin työkseni tms, bloginikin olisi varmasti erilainen ja erinäköinen. Nyt se on aikalailla minun näköiseni; harrastelijamainen, mutta kehitystäkin on vuosien aikana tullut. Kehitystä ei toki tosin tarvitse tulla samaan tahtiin, kuin jos sitä työkseni tekisin. Lukijat löytävät luokse, jos ovat löytääkseen ja kiva, että ovat löytäneetkin.
    Mukavaa loppuviikkoa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tavallaan suorittamista koska olen sen luontoinen että teen täysillä tai sitten ei ollenkaan :) pahalta se ei saa tuntua ja minusta se alkaisi kyllä näkyä jos tämä vastenmielistä mulle olisi :)
      Sun bloggaaminen kuulostaa mukavan rennolta. Mukava kuulla toisenlaistakin näkökulmaa. Mutta itsekin tykkään kokeilla eri tuotteita, koristelutyylejä ja haluan kuulla ja kokea aina kaikki uusi. Siitä sitten syntyy blogiin sisältöä tiiviiseen tahtiin :) en vaan jotenkin osaa hellittää edes joka toiseen päivään, ehkä sitten jos elämäntilanne muuttuu niin ettei ehtisi. Mukavaa viikonloppua :)

      Poista
  19. Mä olen aina miettinyt, että kynsibloggaajilla on ihan hirveä homma, samoin ruokabloggaajille nostan hattua, se että ruutuun pärähtää kuva valmiista hienoista kynsistä tai ruoka-annoksesta ei ole ihan helppo juttu. Itsellä tuotteista kirjoittaminen vie ehdottomasti eniten aikaa, kun lasketaan parhaimmillaan viikkojen testailut ihonhoitotuotteissa, kuvien otto ja lopulta kattavakin kirjoitus tuotteesta, se ottaa aika useita tunteja. Sellaiset oma elämän lifestylepostaukset taas tulee ihan alta puolen tunnin ja niihin löytyy usein kuviakin varastosta, joten silloin kun "laiskottaa" teen niitä, varsinkin kun ne tuntuvat ihmisiä kiinnostavan. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulla nuo ihonhoitopostaukset on kyllä kattavia ja tiedän että testailu vie aikaa viikkoja. Tykkään itsekin kirjoittaa ihonhoidosta mutta tosiaan aika harvakseltaan, olen niin hidas testaamaan tuotteita :) ja ruokapostaukset...yritän niitä joskus tehdä mutta unohdan kuvata sen ruoan ja hups kun se on jo syöty ;D

      Poista
  20. Tosi kiva postaus :) Mulla on joskus max. 5 postausta valmiina luonnoksissa, mut ihan liian usein ei ole yhtäkään. Sit ku ei ole mitään valmiina ni on jotenkin mukamas tosi vaikeaa ja aikaa vievää tehdä kerralla alusta asti vain yksi postaus. Sen takia mulla välillä venähtääkin postauksien välit, koska en jaksa lakata kynsiä tai siirtää niitä valmiina olevia kuvia kamerasta koneelle :D

    Mitä tohon kamerajuttuun tulee niin todellakin hyvä kamera on tosi tärkeä ja se, että sitä kameraa osaa myös käyttää. Mä oon törmännyt pariin blogiin missä on niin surkeita kuvia, että olen klikannut samantien itseni pois sieltä. Mun mielestä sellaisia blogeja ei ole kiva lukea missä on huonolaatuisia kuvia. Tottakai ymmärrän, että jos on juuri aloittanut blogin niin kuvat ei välttämättä ole parhaimpia. Mun kuvat ainakin oli aluksi ihan hirveitä vaikka samaa kameraa olen käyttänyt koko blogin ajan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei minunkaan alkutaipaleen kuvat kaksisia ole :) nyt olen oppinut kuvaamaan ja olen tyytyväinen kuviini.

      Poista

Kiitos kommentista <3