keskiviikko 7. helmikuuta 2024

Louis Vuitton Alma Vintage

Hyvää joulua minulta minulle. Olen vuoden 2023 aikana tehnyt kaksi LV laukkuhankintaa joista voisin esitellä teille tänään Alman.

Mulla ei periaatteessa ollut laukkua ostoslistalla, mitä nyt olen himoinnut sitä Alma BB:ta mutta sen aika ei ole vielä. Kuitenkin, eteeni tuli Alma laukku ja nimenomaan vintagena, erittäin sopivassa hinnassa! En kyennyt ohittamaan sitä koska ajattelin että jos en tykkää, myyn sen vaan eteenpäin. Mutta yllätyksekseni ihastuin tähän laukkuun päätä pahkaa ja kyllä mulle on sille käyttöä!

Miettikää, Alma laukku täyttää kohta 100 vuotta! Se on siis julkaistu alunperin 1934. Ei siis nyt ihan vielä mutta on se vanha malli. Ja edelleen ihan silmää miellyttävä. Alma on Speedyn jälkeen toinen julkaistu Louis Vuitton laukkumalli. Alma on varmasti tunnetuimpia LV malleja, sitä on saanut koossa Nano, BB, PM, MM ja GM. Jälkimmäinen on suurin ja minun laukkuni on koossa PM jossa liki kaikki LV laukkuni ovat.

Jotenkin olen pitänyt Almaa mummomaisena, hankalan kokoisena ja -mallisena. Yllätys oli iso kun totesin PM koon olevan yllättävän siro ja ajaton. Sinne mahtuu paljon tavaraa ja vielä enemmän ilman organisoijaa. Itse kuitenkin tilasin siihen organisoijan koska tykkään että se pitää tavarat paikoillaan ja laukun mallissaan. En tykkää että autolla ajessa pitäisi etsiä laukusta jotain yhtä pientä esinettä, organisoijan taskusta sen löytää paljon helpommin. Mitään eväsrasioita tähän ei oikein mahdu eikä tämä ihan lempilaukkuni sen puolesta ole, mutta ajaton ja kaunis. Uskon saavani tästä maksamani hinnan heittämällä takaisin.

Mun Alma on vuodelta 2000. Eli siis 24 vuotta vanha laukku! Canvas on täysin ehjä, vetoketju toimii hyvin. Nahkaosissa on ajan tuomaa patinaa mutta se sopii mulle koska rakastan vintagelaukkuja. En pidä liian uusista kun ne eivät vaan istu tyyliini. En ole kyllä mikään tyylilyyli eli yhdistän LV laukun kyllä mihin asuun vaan, ei sillä ole mulle väliä. Edelleen mulla on ostoslistalla Alma BB Damier Ebene kuosissa, ja onhan epinahkainen Alma myös nätti. Näin sellaisen kerran yhdellä ihmisellä ja kyllä se jäi mieleen.

Alman miinukset ja plussat:

- Pohja on täyttä vachetta nahkaa ilman "tassuja" eli täytyy olla huolellinen mihin laukun laskee
- Kantokahvat ovat liian pienet toppatakin hihojen kanssa eli täytyy kantaa vain kädessä
- Ei mikään helppo kaupunkilaukku ja yksi tavara lisää kädessä kannettavaksi
- Laukku on hidas käyttää koska vetoketju täytyy aina avata

+ Ajaton malli joka ei ikinä mene muodista
+ Kestävää, vanhaa mallia, hyvin kohtelemalla ei mene rikki
+ Laukku on tukeva eikä mene ryttyyn, en tykkää lytistyvästä mallista
+ Tavarat on suojassa laukussa vetoketjun takana
+ Saa helposti crossbodyksi, kahvoissa on paikat hihnan kiinnikkeille


Olen tyytyväinen uuteen laukkuuni ja ylipäätään kaikkiin LV laukkuihini. Pidän toki myös MK laukuista ja Guessista, mutta LV on merkki josta saan maksamani hinnan pois kunhan laukkua kohtelee siististi ja hyvin. Käyttöesineitä ne mulle on kuitenkin. Mutta olen aika tarkka laukun käyttäjä enkä valitse vesisateeseen LV:ta vaan ehkä enempi nuita Korseja joita muutenkin pidän työlaukkuina hyvien mallien ja kokojen takia. Alma oli siis ihan tervetullut lisä kokoelmaani ja mielenkiinnolla odotan hässäkkää laukun 100 -vuotispäivän ympärillä :)

Mitä tykkäät Almasta?

ps. Joskus olisi kiva ottaa jotain asukuvia mutta kun en vaan ole sellainen ihminen. En osaa poseerata kamerelle saati pukeutua siististi ;) ehkä voin joskus yrittää kun viime kesästä asti luonnoksissa on roikkunut kesälaukkuni -postaus :) 


12 kommenttia:

  1. Valitat ettei rahat riitä terveelliseen ruokaan, bensaan tai elämiseen, mut ostelet kalliita meikkipaletteja ja luksuslaukkuja. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Milloin olen sellaista valittanut? Olen nykyään kokoaikaisessa työssä, menot on pienemmät ja asun yksin niin pystyn tekemään mieluisampia valintoja. Asiat on aiemmin olleet erilailla kun ei ollut oikein työtä, polttoaine maksoi 2,7 snt litra ja asumiskulut olivat huomattavasti korkeammat. Eipä siis vääristellä sanoja, enkä ostele luksuslaukkuja kokoaikaa. Tämäkin laukku maksoi vähemmän kuin keskimääräinen kuukausivuokra joten kysy mieluummin suoraan kuin vihjailemalla :)

      Poista
  2. Wow mikä löytö, olisi hauskaa kun laukut osaisi puhua ja kertoa oman historiansa :D katsoin joskus dokkarin LV:stä mutta silti vaikea käsittää kuinka kauan tämäkin kuosi on ollut katukuvassa.. ajattomuus on melkoinen!

    Alma on todellakin ihana malli, omalla haavelistalla keikkunut monta vuotta <3 vielä ei ole sitä oikeaa tullut vastaan, haluan tämän ehdottomasti PM tai MM kokoisena :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No äläpä, olisi mukava tietää ketkä kaikki tämäkin laukun on omistaneet :) tämähän ei ikinä mene muodista joten lämpimästä suosittelen, aina saa sen maksamansa hinnan kyllä pois ja näitä löytää ihan muutamilla satasilla jos jaksaa vahtailla ;)

      Poista
  3. Tosi mielenkiintoista luettavaa, kun oli noita miinuspuoliakin listattu.

    VastaaPoista
  4. Onpa todella hienossa kunnossa, vaikka laukulla on jo kiitettävästi ikää mittarissa! Alma on kyllä ajaton ja upea laukku. Aina välillä himoitsen joko BB:tä tai PM:ää monogrammina, mutta ehkä olemassa olevat kolme jo riittää... ehkä. :D

    Samaa mieltä noista plussista ja miinuksista. Välillä toivoisi, että kahvat olisivat ihan pikkusen isommat, niin saisi paksummankin takin kanssa käden pujotettua niistä läpi. Ja vetoketjun availu on toisinaan omanlainen projektinsa, jos on muutenkin tavaraa käsissä ja pitää saada laukusta jotakin. Toisaalta laukkuun mahtuu yllättävän hyvin tavaraa ja se on todella tukeva ja pitää hyvin mallinsa - ja arvonsa. :)

    Asukuvia vaan joskus kehiin, jos siltä tuntuu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä ne ehkä riittävät ;) minä vähän odotan että pahat pakkaset on ohi ja sitten otan taas Alman käyttölaukuksi. Kun se ei tosiaan mene toppatakin hihasta ja muutenkin on kamalasti roinaa aina mukana, pitäis eväille varmaan eri kassi hankkia. Tuo on kyllä todella iso plussa että laukku on tukeva, vertaa vaikka uusiin laukkuihin niin kyllä tämä on ja tulee olemaan paremmin säilyvä laukku. Niin hyvää ja laadukasta materiaalia. Ehkä joskus sitten niitä asukuvia ;)

      Poista
  5. On hieno löytö ja kans vintage laukku ennemmin, kuin uusi, jota ei edes uskaltaisi käyttää. Mun laukut tosin on vaan jotain vaatimattomia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En minä uutta raaskisi käyttää eikä ole varaakaan, enkä ostaisi ihan uutta muutenkaan :)

      Poista
  6. On kauniin patinoituut :) Kyllähän laukku kestää pitkään hyvällä ja maltillisella käytöllä, jos ei tiiliskiveä kanna ja heittele maita ja mantuja pitkin laukkua alas. Ajattelin ostaa itselleni uuden pienen lv laukun,. Sitten se on mulle vintage 20v päästä, lv laukkuja en ala myymään eteenpäin kun uutena hankin. On sen verran arvokkaita kuitenkin ja ikuisia :) Pakko sanoa etten minäkään ajattele että enää kolmatta hankkisin, vaan kuvittelen nämä sitten ikuisina ja neo noen hihnaa voin sitten yhdistää toivottavasti myös uuteen seuraavaan laukkuun ja seuraavasta tähän. Kyllä tähänkin on rahaa saanut sitten pistää sivuun jonkun kivan ulkomaan matkan sijaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pikku laukku on ihana, mulla on se Pochette Accessoires. Vanha versio siis :) ja pari Guessin pientä mutta pikku laukkuja käytän vaan kesällä, ei oikein arkena ole niille tarvetta. Onhan ne monivuotisia laukkuja, varmasti mullakin loppuelämäni jos vaan kestävät. Minä en matkusta enkä oikein erikoisempaa tee niin mulla ei rahaa mene sellaisiin. Tietysti jos löytäisi jonkun kivan kaverin niin se olisi eri asia mutta en mä yksin.

      Poista

Kiitos kommentista <3