lauantai 26. maaliskuuta 2016

Lifestyle Lauantai - Niitä parempia valintoja

Aina puhutaan että pitäisi tehdä niitä parempia valintoja ja plää plää. No minä olen ruennut niitä tekemään! Olen tullut entistä tietoisemmaksi ja tarkemmaksi tuotteissa ja siitä mitä ruokaa meillä syödään päivittäin. Olen myös tutustunut enemmän kasvisten maailmaan ja alkanut käyttämään soijaa sekä tofua.

Tofu on kyllä sellaista että ei sillä nälkä lähde ;) ei mulla ainakaan! Mutta on se ihan hyvää ja vaihtelun vuoksi syön sitä välillä. Miehelle en ole tarjonnut koska jos ei mun nälkä lähde niin...en jaksa kuunnella valitusta ;)
Tykkään kauheasti tacoista ja tortilloista. Jos täytteenä on kanaa tai jauhelihaa ja paljon tacokastiketta...mutta siitä seuraa mahakipu. Ärtynyt suoli ei tykkää vehnätortilloista, maustekastikkeista eikä isoista annoksista. Siispä kehittelin puolivahingossa vähän kevyemmät tortillat.

Sotkijapossuille on kehitelty tortillakuppeja. Minä olen ainakin niin ahne että mätän tortillan niin täyteen aineksia että puolet tulee yli. Nämä kupit ovatkin paljon kätevämpiä. Kevyet tortillat syntyvät yksinkertaisesti tofusta, vihersalaatista johon voi laittaa mitä lystää ja kermaviilistä. Minun salaatissani on muutakin kuin vihreää, on siellä omenaa ja fetaakin ;)



Minusta nämä tortillat ovat tosi hyviä, kevyitä eikä niistä tule tukalaa oloa. Suosittelen :) tofun paistan pannulla ja maustan soijakastikkeella.



Olen himoinnut Sannin siemennäkkäriä. Se on niin suosittua että googlekin tarjoaa vaihtoehtona "siemennäkkäri Sanni" :) jostain sannin siemennäkkärijutun kommenteista bongasin että kaupoista löytyy valmista ainesta näkkärin tekoon. Kun näin Sannia niin kysyin että josko käydään yhdessä kaupassa sitä etsimässä kun minä en ole mistään löytänyt. Tätä löytyi ihan keskisuuren S-marketin hyllystä.



Näkkärin teko oli tosi helppoa. Sekoitin siemenien sekaan kiehuvaa vettä ja öljyä. Annoin seistä 10 min, painelin leivinpaperin kanssa uunipellille ja sitten paistoin kiertoilmalla about 40 min. Reunoista ihanan rapeaa, keskeltä vähän kiinteämpää.





Laitoin näkkärin tiiviiseen rasiaan. Toisen pakastin koska tämä oli luvattoman hyvää. Mutta pähkinöissä on rasvaa ja kaloreita...ei siis laihduttajan ruokaa KOSKA tähän tulee himo. Ihan kuten riisikakkuihin, oikea pakkomielle saada joka päivä :) mutta tosi hyvää ja varmaan teen toistekin :)

Oletteko kokeilleet siemennäkkäriä? Jos teet kevyempi tortilloja niin millä täytät ne?

8 kommenttia:

  1. Minusta tortillat on melko kevyitä kun tekee kanasta tai naudan jauhelihasta.
    Jännä miten erilaisia ihmiset on. Mie en tykännyt yhtään noista kuppi tortilloista! ;) pitäis kokeilla niitä maissi lättyjä joskus. Käviskö ne sun mahalle?
    Mulla kans tuommonen näkkärisiemensekoitus pussi :) pitääkin tehdä joku päivä.

    VastaaPoista
  2. Jotain gluteenittomia tortillalättyjä on mutta ne on ihan onnettoman kokoisia. Maissilättyjä en ole tajunnut, pitääpä kahtoa :)
    Minä varmaan ahnehdin liikaa täytettä ja se yhdistettynä vehnäpohjaiseen lättyyn tekee sen tukalan olon ja tunteen liian raskaasta ruoasta :) kyllä tortillasta saa kevyen kanalla ja jauhelihalla :)

    VastaaPoista
  3. Nuita kuppimallisia tortilloja tuli testattua joskus, mutta mun mielestä ne oli paljon sotkusempia syödä kuin tavalliset lätynmalliset. :D Kevyitä tortilloja voi tehdä myös niin, että korvaa tuon vehnälätyn jollain isolla salaatin/kaalinlehdellä ;)

    VastaaPoista
  4. Sitä salaatinlehteä on myöskin pitänyt kokeilla muttei ikinä muista kaupassa. Ne vasta olisivat kevyitä ja mahaystävällisiä :)

    VastaaPoista
  5. Mäkin kokeilin kerran noita kuppeja, mutta täytteitä en saanut veneessä pysymään. :D Totesin, että vanhalla tavalla käännettynä tortillalätyt on paljon sopivampi vaihtoehto meikäläiselle. :D

    VastaaPoista
  6. Kyllä mullakin tulee vähän yli muttei niin pahasti kuin lätyistä :) molemmat toki hyviä mutta mulla on se paha tapa ahnehtia lätty liian täyteen ;)

    VastaaPoista
  7. Tasmanian tuholainen1. huhtikuuta 2016 klo 12.39

    No nyt näkyy nimikin!
    Meksikolainen ruoka on myös mun lempparia! En syö lihaa, joten tofu kuuluu myöskin mun täytteisiin. Ongelmana on ollut se tofun maustaminen (olen surkea ruoanlaittaja), joten kokeilen seuraavaksi tuosta soijaa! Kiitos vinkistä. :)
    Siemennäkkäri olen halunnut kokeilla, hyvä jos löytyy tuollainen valmis seos. Vaikka siinä rasvaa onkin, pähkinöiden rasva on sitä hyvää ja tarpeellista. Tarttee kokeilla!

    VastaaPoista
  8. Minä maustan ihan vaan soijalla ja tulee hyvänmakuista! Mitä meksikolaista ruokaa kannattaisi alkuun kokeilla? Hirmu tulisesta en tykkää :) Siemennäkkäri on jo tuhottu ja tulee tehtyä toisenkin kerran. Maku ei hävinnyt pakastaessa, suosittelen kokeilemaan ;)

    VastaaPoista

Kiitos kommentista <3