lauantai 11. heinäkuuta 2020

Lyhyet hiukset pitkiksi

Tänään hiustarinaa, katastrofeja ja onnellisia loppuja ;) olen kirjoittanut tätä postausta pari kuukautta, toimii hyvin päiväkirjana kun haluan joskus myöhemmin muistella hiusten kasvatustarinaa ;)

Keväällä 2020 päässäni alkoi kyteä ajatus hiusten kasvatuksesta. Olen sitä miettinyt ja aiemmin päättänyt että haluan vielä joskus pitkät hiukset. Lyhyet hiukset on kivat, helpot mutta tietyn pituuden yli kasvaessaan sellaiset jotka laukaisee tunteen päästä heti kampaajalle. Ja kun hiukset saa taas lyhyiksi, tulee helpotus. Olikin aika iso asia antaa hiusten kasvaa sen tietyn vaiheen yli ja antaa vaan olla. Olla välittämättä ja haaveilla vaan siitä pidemmästä tukasta.

03/20

Nykyinen blondi alkoi olla tiensä päässä, kyllästyttää, on todella huonokuntoinen ja minua ärsyttää värjätä sitä. Se vaatii joko raidat kampaajalla tai kotivaalennuksen joka tietää keltaista päätä, hopeashampoo kierrettä ja entistä kuivempaa tukkaa. Mun tukka oli niin kuivassa pisteessä että siitä oli vaikea saada kampaa läpi, etenkin jos alla on muotoilutuotetta. Tukka ei meinannut enää kestää suolasuihketta tai mitään kuivashampoota.

05/20

Blondi on kyllä nätti ja siinä oli aika iso työ saada se aikoinaan vaalenemaan, lähtökohta oli vuosia sitten punainen Elumen. Siitä siirryin pinkkiin, persikkaan, vaaleisiin pinkkeihin tai persikoihin kunnes sain sen itse ihan vaaleaksi. Sivujen värjäämisen lopetin ja annoin olla oman värin. Nyt sekin kuitenkin ärsyttää ja raja näkyy blondiin aika selkeästi, mulla oli siis alta lyhyt 4mm ja päältä toispuoleinen pitkä. Päällisosa oli blondi ja sivut omaa väriä. Etenkin nyt hiusten kasvaessa se näytti takaa kivalta potalta kun oma väri on tumma maantienharmaa.

Minä olen tosi usein haaveillut harmaasta tukasta. Sehän oli muotia mutta en ikinä silloin hypännyt siihen mukaan. Muistan kun silloinen kampaajani sanoi harmaiden hiusten olevan hirveät ja en sitten tietenkään uskaltanut sanoa haluavani sellaiset :DD Blondia sävytin itse kotona hopeiseen ja harmaaseen vivahtamaan. Kunnes näin charcoal hiukset ja siinä se oli!! Ne oli niiiin hienot! Halusin niitä mutta en ollut valmis luopumaan vaivalla aikaansaadusta blondista. Kunnes aika oli nyt kypsä ja meni hermot omaan väriin, juurikasvuun ja hiusten kasvatukseen. Ajattelin jos se kasvatus olisi helpompaa yksivärisessä tukassa. Takaosan potta ei näy ja oma juurikasvu voisi sulautua hyvin tummanharmaaseen.

Toki tiedostan että tein nyt tässä sen mistä kaikki varoitti, eli älä värjää enää ikinä tummaksi, on taas iso työ saada se vaaleaksi. Ja se kun kaikki kehui miten mulle käy vaalea tukka. Joka kerta kun vaalensin, tajusin miten tumma mun oma väri on. Ja kun tein päätöstä charcoalilla värjäämiseen, ajattelin että ei kai se niin paljoa tummempi ole kuin oma väri.

No, oli se kyllä :D etenkin kun halusin nuukailla ja värjätä itse. Ostin muutaman eri asteisen harmaan värin mutta en jänishousuna uskaltanut laittaa sitä vaaleampaa harmaata. Pelkäsin vihreää lopputulosta. Laitoin kylmiltään päähän Schwarzkopf Live Smokey Steel värin. Katsoin tosi ensin youtube videoita mitä olisi luvassa, ja osasin odottaa värin menevän tummanvioletiksi. 

06/20 ( tämä oli kyllä tosi tumma mutta superkiiltävä )

Vaalennettu päällinen oli tummanvioletti mutta tyvikasvu ja oma tukka sivuissa meni tismalleen saman väriseksi kuin väripurkin kyljessä. Mutta olin varautunut pesemään tukkaa useamman kerran että se haalistuisi sen väriseksi harmaaksi kuin haluan. Mulla on hyviä hopeashampoita sekä L`orealin Colorista Fader shampoota. 
Pesin alussa Faderilla ja sillä violetti lähti heti pois. Mutta tilalle tuli sininen. Ja se pysyi vaikka alussa pesin joka päivä Faderilla ja Fairyllä. Pitää kyllä tunnustaa että tässä vaiheessa tuli pientä katumusta ja vtutusta että väri ei ollut sinnepäinkään mitä purkin kyljessä. En halunnut sinistä tukkaa etenkin kun tumma väri näytti hirveän oudolta. Olen ollut vuosia niin vaalea vaikka onhan mulla siis ollut musta tukka aikoinaan vuosikausia.

Meni sellaiset 4 viikkoa ja melkein koko pullo Faderia. Pesu pesulta tukasta kuoriutui esiin sellainen kuin pitääkin. Aikoinaan tehdyt raidat paistavat hopeisina, tukassa on tumman harmaata ja sinertävää harmaata. En oikein itsekään tiedä minkä väriset ne on ja alan kyllästyä "oot värjännyt hiukset" -kommentteihin kun kaikille saa selitellä einiistätälläisetpitänyttulla...

06/20 ( luonnossa tukka on vaaleamman harmaa eikä noin tumma )

En oikein sitten tiennyt mitä tehdä kun tukka oli tavallaan kivan värinen mutta jollain tapaa kiilloton tai sellainen harmaa. Aloin tottua jo uuteen omaan ulkoasuun, tämä tukkahan sopii mulle hyvin mutta se vastavärjätty oli liian jyrkkä vaaleita kasvoja vasten. Etenkin kun meikkasin vielä kulmat tummiksi niin näytti oudolta. Nyt saatan meikata vaaleat kulmat ja ei ne niin hassulta näytäkään. 

Sitten meni taas hermot, oikeastaan nyt tällä viikolla. Tukka oli aika matta ja kiilloton, kiitos Faderin. Fader kyllä toimii sikahyvin ja pesee pois epätoivotun värin. Tässä muuten vanha postaus Faderilla haalistamisesta. Tukasta vaan lähtee väri joten se kaipasi freesausta. Laitoin sivuille eli oman värin päälle Smokey Steeliä, mulla kun on sitä yksi purkki vielä. Tuli oikkein hyvä! 
Sitten laitoin pitkiin hiuksiin eli päällisosaan Biozellin Silver maskia vaikuttamaan puoleksi tuntia. Hiuksiin palasi ihana kiilto ja nyt oikeastaan olen vasta väriin tyytyväinen. Se on sellainen siniharmaa, vanhat raitaosat näkyvät ihan vaaleanharmaina. En ole yhteenkään kuvaan saanut vangittua tukkaa oikean värisenä, mutta enköhän räpsi jotain kuvia kun olen lopputulokseen täysin tyytyväinen. Tuntuu että kaksivärinen tukka on nyt tasapainoinen ja sitä on helppo kasvattaa ilman ahdistusta. Niin ja pituus on kasvanut aika livakkaan, pisimmät menevät jo korvan taakse ja 4mm sivut ovat jo useamman sentin pituiset. Pystyn jo käyttämään pinnejä ja laittamaan hiuksia eri tyyleillä. Tästä on hyvä jatkaa :)

Kohtalotovereita? Mitä mä tekisin :D nyt parhaat vinkit ja omat kokemukset kehiin harmaitten värien kanssa leikkimisellä!! Kiinnostaa kaikki hyvät harmaat sävytteet ja ehkä hiusväritkin ;D

22 kommenttia:

  1. Kuinka pitkiä tavoittelet? Mulla on lähes koko elämäni ollut pitkä tukka. Pari vuotta sitten tuli polkka ja arki helpottui kyllä suunnattomasti, päätäkin särki hieman harvemmin. Olen vain huono kampaajalla kävijä ja toisaalta aloin kaivata nyttyrän ja lettien tekoa, niin nyt ovat taas pitkät.-HH

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En osaa sanoa, ainakin nyt alkuun olkapään yli olevaa :D siihen nyt varmaan menee pari vuotta? En enää halua leikata noin lyhyeksi kuitenkaan, kun oli niin monta vuotta. Nyt kaipaa vaihtelua ja erilaisten kampausten tekoa <3

      Poista
  2. Pakko kyllä kehua että tumma väri sopii sulle todella hyvin! Ei sillä että olisit vanha, mutta näytät tuossa viimeisessä kuvassa ihan joltain 20-vuotiaalta 😍😊 eli onnistunut tukkamuutos!😍

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, kiitos paljon <3 minustakin tämä tumma sopii hyvin kun ei ole liian jyrkkä kasvoja vasten :)

      Poista
  3. Mä olen kohta vuoden verran ollut matkalla kohti vaaleampaa hiusväriä ja pois punaisesta. Olin ehkä kerrankin järkevä ja en lähtenyt itse vaalentelemaan, ainoastaan tyveä olen värjännyt kampaajakäyntien välillä ja nyt jätin senkin tekemättä, vaikka mua koko ajan pikkuisen häiritsee tyvikasvu. Tavoitteena olisi kai oma väri raidoitettuna, jolloin kampaajalla ei tarvisi käydä kovin usein ja pääsisi eroon color mask-kierteestä myös. Punaisen ylläpito oli ihan tolkuttoman aikaavievää, jo viikossa väri haalistui niin, että sitä oli pakko freesata.
    Seuraava aika on heinäkuun lopussa ja mun oma kampaaja on lomalla, joten valkkasin kampaajaksi erään instassa seuraamani. Saapa nähdä:)
    Eihän tää nyt kysymykseen vastannut, koska mulla ei ole mitään vinkkejä harmaisiin hiuksiin, mutta jaoin vaan tätä värimuutoksen tuskaa johon voin samaistua:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan kuin mun suusta...mulla oli jonkun aikaa oma väri jota vaan raidoitin. Se oli tosi helppo eikä näkynyt tyvikasvu. Punaisen ja pinkin ylläpito oli tosi rasittavaa! Tsemppiä projektiin, sulle sopii vaaleampi ilme tosi hyvin :)

      Poista
  4. Tykkään, että tumma sopii sulle vielä paremmin, kuin blondi. Mitään värivinkkejä en osaa sanoa, koska mulla on oma väri. Ja pidennykset..kyllästyin kasvattaan hiuksia ja siihen hetkeen kaveri tarjoutui laittaan sinettipidennykset...ne on ihanat❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Mari <3 mulla on joskus ollut teippipidennyksiä mutta ne vähän repi omia hiuksia ja jäi sellaisia haivenia sitten keskelle päätä :DD

      Poista
  5. Entäs jotain joka vaalentaa tuota vaaleammaksi harmaaksi? Onko biotzellillä enää niitä naamioita? En oo tukkaani värjännyt neljään vuoteen joten olen ihan ulalla mitä onkaan tarjolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Just tuollaista mietin. Millä tuon harmaan saa pikkuisen vaaleammaksi ilman että se harmaa häviää :D Biozellilla on kahdenlaisia naamioita, mulla on niistä Silver ja Soft Ice. Niitä käyttelen <3

      Poista
  6. Musta tuo tummempi väri sopii sulle paremmin kuin vaalea. Tosin sitähän sanotaan, että niille, joille äärivärit sopivat, ei ole väliä onko se tumma vai vaalea :)

    Mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
  7. Minusta tuo uusikin väri sopii oikein hyvin sinulle! :)

    VastaaPoista
  8. Ihan huippua, että oot tällä hetkellä väriin tyytyväinen, vaikka tie siihen olikin selkeesti pitkä ja työläs<3 :D Mulle on blondauksen jälkeen pariin otteeseen värjätty kampaajalla pituudet (tumman)harmaiksi ja tyveä rusehtavaksi, mutta pituudet aina sävytteillä, jotka kuluu pois niin saa ne blondit hiukset sieltä sitten takaisin. Tummempi look on piristänyt aina välillä, mutta nyt kaipaan niitä viileän vaaleita hiuksia takaisin! Mulla ei oo kotituotteista suositella mitään muuta kuin KC Professionalin Color Maskin Graphite sävyä, jota itse käytin aikoinaan ylläpitämään harmaata sävyä hiuksissa, monesti sekoitettuna samaisen tuotteen Platinum sävyyn :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Graphitea en ole tainnut kokeilla enkä ehkä Platinumia. Laitetaan muistiin jos pääsisi käymään jossain missä noita myydään :) sun tukka kuulostaa ihanalta!!

      Poista
  9. Vitsit mä odotan, että näen sut pitkissä hiuksissa. Meinaten niin kauan kuin oon sun blogia seurannut sun hiukset on olleet musta lyhyet. :D Yleensä tossa vaiheessa just helpottaa, kun saa korvan taa, siihen asti on pahin vaihe.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se oli ehkä 2011, jotain sitä luokkaa kun leikkasin lyhyet. Melkein kymmenen vuotta sitten. Hirveen nopeesti menee aika! Joo mä odotan myös että nämä vähän kasvaa kun nyt on jotenkin hirmu ärsyttävä vaihe, eikä oikein tiedä millä muotoilee kun vaha ei ole hyvä eikä hiuslakka pidä täysin ;DD

      Poista
  10. Hienosti tukkasi on kasvanut näin lyhyessä ajassa. Aikamoista olet joutunut kestämään saadaksesi haluamasi hiusvärin. Jaksamista hiustenhoitoon. :)
    Olen ollut värjäämättä hiuksiani kymmeneen vuoteen, kun halusin opetella tykkäämään omien hiusteni väristä. :) Siitä johtuen tuotevinkit ovat vähissä, mutta tsempata voin. :D
    t. TQ

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos TQ <3 mä pidin aikani tuosta omasta väristä mutta en pidä siitä koko päässä. En oikein tiedä miksi, ehkä koen sen olevan jotenkin pliisu, tai sellainen minkä värisiä en vaan ole ikinä tykännyt pitää. Aikansa kutakin, vuosi sitten mulla oli tuhkan värisiä raitoja oman värin seassa ja ne oli kyllä kivat :)

      Poista
  11. Todella ihana väri. Näytät samalta kuin joskus kun aloin sun blogia lukemaan. Nuorenit silmissä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos Marjo, miten kivasti sanottu <3 itseasiassa äsken S-Raudassa joku tuntematon nainen tuli kehumaan mun hiuksia ja kysymään montaako väriä niissä on :) harvemmin kyllä tuntemattomat ihmiset tulee puhumaan, tai täälläpäin se on normaalimpaa kuin vaikka Kuopiossakaan :)

      Poista

Kiitos kommentista <3