sunnuntai 6. tammikuuta 2013

Pieni projekti

Tuttu tunne alkuvuodesta? Maha pömpöttää ja vaatteet kiristää? Onko huono omatunto joulun mässäilystä ja liian ihanista joulusuklaista? Tervetuloa kerhoon.

Löysäsin vähän ruokavaliota jota noudatin vuoden päivät. Kyllästyin vähän siihen, joka päivä söin samaa. Osittain en ehtinyt noudattaa ruokavaliota viime vuonna kun oli uusi asunto ja kaikki mitä silloin tapahtui. Ehkä kesällä vaikutukset alkoivat näkyä, oli loma, syötiin huoltsikoilla reissutessa, siideri maistui, jäätelö vielä parempaa...ei huvittanut liikkua niin paljoakaan kun oli kuuma. 

Syksyllä taas innostuin enemmän liikkumaan mutta liika syöminen jäi vähän päälle. Kavereitten kanssa lyötiin tässä vetoa kun meillä kaikilla vähän sama tilanne. Mulla ja miehellä alkaa nyt siis dieetti, tupakointi lopetetaan ja nesteitä vähennetään tipattomalla tammikuulla. Mulle vaikein on valitettavasti tupakointi, sen kun lopettaa niin ruokahalu kasvaa. Mutta ihan hyvin tässä on vajaa viikko jo menty. 
Ruokavalio mulle on iisi ja sitä on ihan helppo noudattaa mutta mikä on niin vaikeaa siinä aloituksessa? Myönnän että mässytin joulukuussa tosi paljon koska tiesin tämän alkavan ja nyt menemme "dieetillä" monta kuukautta.
 Tai oikeastaan ei tämä dieetti ole koska näin pitäisi syödä joka päivä. Tietenkin saa ja pitääkin joskus herkutella mutta sitten vasta kun kiloja on tippunut. Minulla on nyt tiukka linja ja herkut pois. Saatan pitää karkkipäivää ja kylässä en pullasta kieltäydy mutta kalorit lasken päivittäin. 

Ruokavalioni. Minulla on fyysinen työ ja liikun 4 - 5 kertaa viikossa joista 2x punttitreeni ja loput kävelyä / Puijon rappusia / uintia harvoin. 
Kalorit n. 1500 päivässä. Sillä laihtuu puoli - kilon viikossa. 

Aamupala klo 6.
 Puuroa, raejuustoa ja mehukeittoa.


Välipalat töissä 2 kertaa, klo 9 ja klo 12.
Toisella välipalalla maitorahka sekoitus. Ehrmann + Valion maustettua rahkaa, teen tätä ison satsin kotona valmiiksi ja jaan aina päivittäin eväskippoihin.
Ruisleipää jossa välissä salaattia, kurkkua, maksamakkaraa. Voi laittaa myös tonnikala öljyssä tai kalkkunaleikettä. Lisäksi rasvaton jogurtti. 


Päivällinen klo 15. 
Tämä oli liian tuhti annos josta jäi osa syömättä. Silloin kun olen yksin kotona niin syön jämäannoksia, en siis kokkaile pelkästään itselleni. Lautasmalliin puolet lautasesta salaattia johon lisäksi raejuustoa. Joskus yksi näkkäri, juomana vettä. 
Perunaa me vähennämme, tämä oli sellainen poikkeuspäivä jolloin keitin itselle pari perunaa ja söin tuon jauheliha-papu jämäkastikkeen. Tykkään tehdä täysjyvänuudeleita, sen kanssa sopii kana/jauheliha/porsaan pihvit + wok vihanneksia, salaattia...risottoja teen usein...nyt yritän keksiä uusia ruokia, tulostin karppaus sivuilta uusia ohjeita vähän kevyempään ruokavalioon. 
Karppaamaan ei aio rueta, ei ole mun juttu. Mutta ei tee pahaa jättää perunaa vähemmälle, pastat yms. mulla on aina täysjyvää vaikka niitä ei niin usein syödä.
Keitot myös hyviä ja kevyitä. Tai ruokaisat salaatit.



Iltapala klo 18.
Ruisleipää ja teetä. Leivissä taas samat päälliset. Tänään tein kapselikeittimellä kahvit koska olen yksin kotona. Sillä on helpompi keittää yksi kuppi mutta näissähän on myös kaloreita joten kannattaa rajoittaa. Juon muuten aamuisin pari kuppia ja iltapäivällä pari.



Iltapala klo 21.
Tässä saisin syödä taas maitorahkaa. Usein minulla ei ole enää nälkä. Vaihtoehtoisesti juon vihreää tettä tai syön hedelmiä, porkkanoita tms.

Pillerit.
Vihreä tee toimii, vilkastaa aineenvaihduntaa. Näitä kannattaa olla apuna laihdutuksessa. Älä ota tyhjään mahaan tai tulee paha olo.
iHerb nappeja, pitävät hyvin nälkää poissa. Ei kannata ottaa myöhään illalla, muuten menee unet. Otan joskus iltapäivällä koska pelkään iltanälkää, olisi niin ihana maata sohvalla ja napostella... 


Mitä uuden vuoden lupauksia te teitte?

10 kommenttia:

  1. En ole lupauksia tehnyt tällekään vuodelle, mutta herkkuja voisi todellakin rajoittaa. Kun keksisi jonkun kivan liikuntamuodon jota jaksaisi tehdä, olisi siinä jo tavoitetta.

    VastaaPoista
  2. Tiedän hyvinkin tunteen!
    Näin kesällä itsestäni valokuvia, järkyttyen.
    Kuurille. Eli kuntosalia, herkut pois ja terveellistä ruokailua.
    Aika nopeasti tuli tuloksia, kunhan rutiiniin pääsee.
    Paino ei ole laskenut grammaakaan, mutta kroppa on kiinteytynyt kuntosalin ansiosta. Tai jotain.
    Joulu ja uusi vuosi, jep jep.
    Pitäisi siitä rutiinista saada taas kiinni, kyllä vatsa pömppää!
    Nyt jo päästy taas alkuun, josta pitää vain jatkaa.
    Tsemppiä sinulle suomalaisella sisulla! :)
    Itselläni on muuten yksi herkku, jota suorastaan himoan kuntoilun jälkeen. Valio rahkaa (muistaakseni 0,2 tai 0,5 g rasvaa) + Bona Puolukkainen tai sitten purkillinen ananaspaloja mehussa. Älyttömän hyvää. Ja varioimalla lisuketta tuohon ei kyllästy koskaan. :)

    VastaaPoista
  3. milipili: Itse tykkään punttien nostosta tai ryhmäliikunnasta. En tykkää spinningistä tai aerobicista. Cross fitiä olis kiva kokeilla, luistelu voisi olla myös kivaa. Lenkkeily on ilmaista paitsi hyvät kengät maksavat. Vaikka siitä on hyvä lähteä liikenteeseen ja Kuopiossa on noita halpoja jumppia tarjolla, niistä minäkin aikoinaan aloitin mutta sitten hurahdin salille ;)

    Tasmanian tuholainen: Kiitos, tosi hyvä vinkki tuo rahkajutska! Vähän tympii välillä tuon Ehrmann ananaksella tai mansikoilla. Nyt olen sekoittanut tällä suhteella: 4 Ehrmannia ja 1 Valion maustettu rahka, äsken oli Rommi-rusinaa. Tuosta satsista tulee 4 - 5 päivän välipala töihin ja on hyvää. Mutta tuota Pilttiä voisi ostaa, niitähän on muitakin makuja jos ei puolukka nappaa. Tsemppiä sullekin, vaihdetaanko myöhemmin kommentteja millaisia tuloksia tuli?

    VastaaPoista
  4. Ole hyvä vaan! :) On aina piristävää, jos joltain saa hyviä vinkkejä - samassa tilanteessa.

    Omassa tilanteessa hassua on juuri tuo ettei paino ole tippunut grammaakaan, mutta housut kyllä tippuu jalasta. :)

    Päivitetään ihmeessä miten menee! Käyn aina kuitenkin välillä vilaisemassa ihanaisia kynsiä ja meikkejä sivustollasi. :)

    VastaaPoista
  5. Mä olen varmaan tosi onnekas lihon todella huonosti! Työskentelin joskun mäkkärissä reilun vuoden ja joka päivä sitä roskaa ja limua tuli ahmittua enkä oikeastaan liikkunut muutakuin työmatkat :D kiloja koko aikana ei tullut kuin vaivaiset 5 lisää joka ei kummemmin mulla missään näkynyt, sen jälkeen jätin ruokavaliosta vaan lihan kokonaan pois ja "ylimääräiset" löllöt eli pieni pömppis katosi vain itsestään... Se on kivaa kun ihmiset kyselee mitä harrastan ja teen että saan pidettyä itseni kunnossa, ja vastaus on -en mitään :D en edes syömisiä enkä kaloreita vahdi..... ehkä liikunta tekisi kyllä kuitenkin hyvää... :D

    VastaaPoista
  6. ^Tuon voisi ottaa kettuiluna :D heh no ei tosi, olet kyllä todella onnekas, ihan käy kateeksi! Tuntuu myös että nuorempana sai vetää mitä vain ja ei lihonut ei sitten millään mutta kun kolmonen pyörähtää niin kaikki rapistuu ;D

    VastaaPoista
  7. Mua huvittaa eniten tän tekstin tunnus 'hömppä' - eihän tää nyt mitään vakavaa ole, pelkkää terveyshömpötystä... Eipä sitä kannata liian vakavasti ottaakaan, mutta hyvä tietysti koittaa pitää itseään ryhdissä ainakin enimmän osan aikaa. :)
    Mulla ei sen suurempia lupauksia, mutta pitäisi yrittää taas jaksaa innostua vinguttaa salikorttia vähän loppuvuotta ahkerammin. Joulukuussa taisin käydä pari kertaa vaan, eli tuli aika kalliiksi se kortti tuolloin...

    VastaaPoista
  8. Tsemppiä projektiin!! Mäkin tässä taas aloittelen uudelleen, kun joulumässäily tuhosi hyvin alkaneen projektin tulokset :P

    VastaaPoista
  9. E-S: Mä laitan kaiken ulkopuolisen mikä ei liity kynsiin tms. tähän Hömppä osuuteen koska aika harvoin kuitenkin kirjoitan muusta...
    Auts, kyllä on tosi kallis kortti! Se niissä on se huono puoli mutta toisaalta kannustava puoli. Ex-sali oli niin kallis että piti siellä rampata...nykyinen on Kuopion halvin mutta mulle siltikin liian kallis ;D

    Polishaholic: Nyt tuntuu että turvotus laskee mutta paino ei ole vielä laskenut. Yritän nyt 5-6 kertaa viikossa liikkua että saisi nyt jotain käyntiin ;D

    VastaaPoista

♥ Thanks For The Comment ♥